Bron: Katherine Dreyer ChiLiving

Als er iets is wat we kunnen leren van COVID-19 is dat het handhaven van een gezond immuunsysteem het allerbelangrijkste is als het gaat om het op afstand houden van de meest verwoestende gevolgen van dit virus en van de meeste ziekten. Het is onze eerste verdedigingslinie.
Virussen zijn opportunistisch. Ze gedijen wanneer het immuunsysteem het zwakst is. Ja, je immuunsysteem kan in gevaar komen, soms als gevolg van leefgewoonten en soms buiten je eigen schuld, maar er is veel wat we kunnen en moeten doen om de defensieve mogelijkheden van ons immuunsysteem te cultiveren.
Het is niet te laat om te beginnen! Start elke dag met een paar acties om je immuniteit op te bouwen.
De Westerse geneeskunde schiet ons vaak te hulp bij veel gezondheidsproblemen. We kunnen onze levensstijl ook positief beïnvloeden door onze levensstijl met inbegrip van hoe we eten, hoe we denken en het beheren van stress, en hoe en hoeveel we bewegen.

Bouw je immuniteit op met Start to ChiRun

Tijdens deze stressvolle tijden, bevelen we ten zeerste de Start to ChiRun methode aan. Deze methode stelt je in staat soepel te bewegen zonder dat daarbij je lichaam overbelast wordt.

Als we kijken naar een bericht onlangs in de New York Times: “continu inactief zijn … kan het immuunsysteem verminderen. Aan de andere kant van het spectrum, zeer veeleisende oefeningen kunnen ook leiden tot de beschadiging van je immuunsysteem.”
Hoewel we voelen dat de lente eraan komt en we weer zin krijgen om wat meer te doen, is het nu niet het moment om je lichaam tot het uiterste te drijven. Luister naar je lichaam en beweeg wanneer het moet, maar wees je er ook van bewust wanneer je te veel je best doet. Beweging is absoluut cruciaal voor het opbouwen van je immuunsysteem.

Het Start to ChiRun programma biedt afhankelijk van je conditie voor elk wat wils. Als je weinig hebt gedaan en veel hebt gezeten deze winter, begin dan met ChiWalking. Het is de veiligste manier om in beweging te komen. Als op een gegeven moment je lichaam behoefte heeft aan een beetje meer beweging dan alleen wandelen, kun je korte versnellingen toevoegen vanuit de ChiRunning techniek.

Als je een hardloper bent die na een winterbreak weer wil beginnen met lopen dan is de Start to ChiRun methode de perfecte manier om dat langzaam op te bouwen zonder daarbij het immuunsysteem te verzwakken. Let op! Dit is niet het moment om je immuunsysteem uit te dagen met intensieve trainingen, maar juist om het te versterken met goede verantwoorde zorg voor je lichaam en je welzijn. Bij Start to ChiRun zijn Body Sensing en het bewaken van de balans belangrijke voorwaarden. Als je die in acht neemt, zorgt deze methode ervoor dat je geleidelijk je conditie verbetert en je een goed immuunsysteem opbouwt.

Keep that Chi Flowing

Negatieve energie geeft virussen ook een kans. Ademhaling, een goede bloedcirculatie, een goede houding – allemaal onderdelen bij ChiWalking en ChiRunning – die je chi (levensenergie) zullen laten stromen. Dit zorgt ervoor dat je immuunsysteem op een hoog niveau blijft.
Je moet er natuurlijk niet aan denken om 3 tot 4 keer per dag te gaan hardlopen maar het is natuurlijk absoluut geen probleem om een aantal keren per dag korte wandelingen te maken.

Je lichaam en je immuunsysteem hebben behoefte aan frisse lucht

De behoefte aan frisse lucht mag niet worden geminimaliseerd. Het komt over als een dooddoener, iets wat je moeder zou zeggen wanneer ze behoefte had aan wat rust. Je lichaam heeft beweging en frisse lucht nodig, zo veel en zo vaak mogelijk.

Het lijkt erop dat we bang zijn geworden voor warmte en kou. We hebben de neiging om binnen te blijven, veel te vaak. Frisse lucht is cruciaal voor je immuunsysteem. Buitenlucht is veel schoner en biedt een betere zuurstofvoorziening dan binnenlucht, zelfs in de meeste steden.
Naast het regelmatig openen van je ramen, zelfs voor een korte tijd als het echt koud is, is het natuurlijk de beste oplossing is om naar buiten te gaan. Een korte wandeling na het eten, regelmatig tussendoor korte wandelingen maken, een rondje hardlopen, enz. dat is hoe het zou moeten zijn.

Extra ondersteuning voor het immuunsysteem

Naast het krijgen voldoende beweging (niet te gek!) en het zorgen voor voldoende frisse lucht, volgen hieronder nog een paar extra suggesties om je  immuunsysteem op te bouwen/te onderhouden:

  1. Houd je stress binnen de perken. Dat klinkt bijna als een grap nu. We zitten wereldwijd middenin een financiële – en gezondheidscrisis en we vragen je om je stress onder controle te houden.
    Ja, dit is het juiste moment om je af te vragen wat echt belangrijk is: je gezondheid, je familie, je buren, een gezond milieu. Dit is niet een tijd waarin je je druk moet maken over randzaken. Maak gebruik van je enorme vermogen om te genieten van de dingen die het leven zinvol maken. Het is ook een goed moment om wat meer tijd voor jezelf te nemen, yoga, Tai-Chi, ontspanningsoefeningen, maak er gebruik van om je geest te kalmeren of te verrijken.
  2. Zorg voor voldoende rust, en maak slaap een prioriteit, doe een hazeslaapje als dat nodig is. Schakel je beeldschermen minstens een uur voor het slapen gaan uit, lees voor het slapen bijvoorbeeld  een boek om jezelf voor te bereiden op een goede nachtrust.
  3. Eet goed. Dit is geen tijd voor een snelle hap of junk food, maar voor voedzame gezonde voeding.
  4. Wees dankbaar voor wat je hebt en wees medelevend tegenover anderen. Hierdoor zal je jezelf ook beter voelen. Denk maar eens één minuut aan iemand van wie je houdt en merk hoe goed je je daarbij voelt.

Add more Chi to your life.

Geïnteresseerd in de mogelijkheden van ChiRunning of ChiWalking?

Kijk op www.chirunning.nl of stel je vraag via info@chirunning.nl

Onze gecertificeerde instructeurs zitten door heel Nederland en helpen je graag op weg.